söndag 10 januari 2010

3. Inlämningsuppgift 1

I mitt första flashprojekt har jag gjort några grundläggande tekniker som man använder inom flash.

Frame by frame
Frame by frame är ett mycket pilligt och tidskrävande jobb, men det är himla roligt. Jag har gjort ett tåg som tar sig över ett kurvigt landskap från vänster till höger.
Fram by frame funkar som gammaldags hederlig tecknad film, dvs man ritar först en bild i en ruta, sen i nästa ruta så flyttar man eller ändrar bilden ytterst lite, och så fortsätter man så i en jäkla massa rutor. Sen spelar man upp alla rutor efter varandra och får då fram en illusion av att bilden rör sig.

Shape tween-animation
En shape tween-animation fungerar inte som frame by frame, som ju kan anses som en rent analog teknik, utan låter datorn beräkna hur föremålet skall förändras. Man har alltså sitt föremål i en ruta och så ändrar man föremålet i en annan ruta och så ber man datorn göra en shape tween, och föremålet åker då den närmaste vägen till att bli den nya formen.

Shape-Motiontween-animation
I den här uppgiften har jag gjort en fågel som dels flyger från punkt a till punkt b i lite slingerkrokar. Dessutom blinkar fågeln lite pilimariskt och flaxar med vingarna. Blinket är gjorda som i uppgiften ovan med shape tween. Vingarna och flygrutten är gjorda med motiontween. Motiontween gör att ett förmål flyttar sig från en punkt till en annan, utan att förädnra föremålets form eller dylikt. Vingarna går upp och ner bara, medan fågel flyger längs en osynlig linje som är uppritad.

Bitmapssekvens
Här använde jag en bild på mig sjlv och förändrade mig själv i photoshop på olika sätt, tillspetsade former och så. Dessa kunde jag sen importera i flash och göra en sekvens av, så det såg ut som mitt huvud förändrade sig framför ögonen på en liksom.

Bildspel
I bildspelet har jag använt tre bilder och lagt dem i vänsta halvan av skärmen för att ge plats åt eventuell text på den högra sidan, som jag har färgat svart. Bilderna går omlott så att de tonas in och ut över varandra.

Ljudsynkroniserad animation
I ett sånt här arbete får man lägga upp olika events i ett filmklipps tidslinje, tillexempel att munnnen rör sig eller att publiken rör sig och sådant. Sedan lägger man keyframes i huvudtidslinjen, tillsammans med ljudspåret, som ger direktiv till vilken del av tidslinjen i filmklippet som skall användas. Denna uppgift är nog den jag har lagt mest tid på.

Navigationsstruktur
Här läggs det upp knappar som ska länka till de olika sidorna. Vad som händer när man trycker på en knapp är beroende av vad man skriver i actionskriptet. Där lägger man kommandon, som är ett slags kodande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar