söndag 10 januari 2010

5. Projektarbetet.















Kajsa Dragstedt, Mathias Asplund, Hugo Lindmark JMM.

Målgrupp


Barnen, på vars axlar vår framtid ju vilar, är vår målgrupp för vårt projekt som går under arbetsnamnet ”Återvinningscentralen”. Åldersmässigt tänker vi åldrarna 5-10 år ungefär. Eller kanske lite yngre, beroende på om de spelar helt själva eller om en förskolepedagog/lärare eller förälder sitter bredvid. Men vi tänker också att även vuxna ska kunna lära sig något av det, eftersom de kanske kommer att vara med när barnen spelar ”Återvinningscentralen”.



Syfte


Syftet med projektet är förutom att slå ett slag för miljön och kommande generations överlevnad att skapa ett enkelt ”klicka på ikonerna”-spel för barn som ska vara informativt och lärorikt. Vi vet att man i många förskolor och skolklasser arbetar med miljömedvetenhet och tänkte att det skulle vara kul att göra något kreativt där barnen kan lära sig mer via dator. Själva spelet ska i stora drag gå ut på att man klickar på symboler som ska återvinnas och slänger dem på rätt återvinningsställe. Vi ska använda oss av Flashanimering och ljud. Det blir ett audiovisuellt spel. Vi har inte utarbetat exakt struktur ännu, och återkommer med flödesschema imorgon.



Omfattning


Vi vill göra spelet ganska omfattande, för att det ska bli bra och vår målsättning är att sälja in spelet till förskolor och skolor så vi kan tjäna en slant på vår goda gärning. Ja, vi lägger ribban högt så får vi se hur bra vi lyckas. Men spelet ska i alla fall innehålla ett hjälpavsnitt om man inte förstår spelet eller slänger fel skräp i fel återvinningburk. Spelet ska också innehålla information i form av ljud, där man kan klicka på en glasflaska tillexempel och en röst berättar hur glas tillverkas och vad som händer med glaset när man slängt det i soporna.
Vi tänker oss en figur i form av en plåtburk exempelvis, som är rösten i spelet och leder allting framåt med instruktion, information och hjälp.
Det är möjligt att vi kommer lägga in foton i spelet också, för att få det lite mer levande och inte bara teckna upp saker själva. Kanske vi fotar en glasburk och ett batteri och frilägger det i Photoshop för att kunna använda i spelet tillexempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar